Winterbanden lijken de status te hebben bereikt van een mature markt. De salescurves stabiliseren en zijn nog enkel onderhevig aan schommelingen door de weersomstandigheden.
Nochtans is het in deze sector minder kalm dan het oogt. De markt is bijzonder creatief en biedt tegelijk het hoofd aan nieuwe uitdagingen. Geen plaats voor zwartkijkers in de bandenwereld!
In 2018 zou de totale verkoop van autobanden in België 5,675 miljoen stuks* moeten bedragen. Een resultaat dat de spelers in de sector tevreden stelt want het bevestigt de algemene opwaartse trend van de afgelopen jaren. 2018 zou daarmee in het kielzog van 2017 volgen met een toename van ongeveer 75.000 eenheden (1,3 %). Tussen 2014 en dit jaar groeide de markt met 475.000 eenheden! Een mooi plaatje dus en daar zijn diverse verklaringen voor. De belangrijkste is natuurlijk dat er meer auto’s op de weg zijn. 400.000 inschrijvingen verhoogden het wagenpark in België tot 6,5 miljoen exemplaren. Deze trend zou zich de komende jaren moeten doorzetten, met name door de positieve evolutie van de inschrijvingen van personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, die dit jaar een nieuw record zouden kunnen bereiken, met 637.500 voertuigen samen (560.000 personenauto’s en 77.500 lichte bedrijfsvoertuigen).
Stabiele markt
In dit gunstige scenario zouden de winterbanden dit jaar uitkomen op 1,475 miljoen eenheden*. Dat is een lichte daling (2,3 %) ten opzichte van 2017, een uitzonderlijk jaar waarin voor het eerst de grens van 1,5 miljoen werd overschreden. Deze lichte daling van de verkoop brengt de markt terug naar het uitstekende niveau van 2014, na een daling tot 1,250 miljoen in 2015.
“De markt stabiliseert”, legt Ann Ferket van Goodyear Dunlop Retail Partners uit. En het zou verbazen als dat de komende jaren zou veranderen: “Tenzij de wetgeving wordt gewijzigd, zou deze stabiliteit zich moeten bestendigen”, besluit onze gesprekspartner. Nochtans is er heel wat ruimte voor progressie. Uit een onderzoek van Goodyear Dunlop blijkt dat amper 50% van de wagens in België al winterbanden monteert. Na een piek van 54,4 % in 2015, heeft de montage van winterbanden (gemeten in februari in vijf grote Belgische steden) zich de laatste drie jaar genesteld rond 45 %.
De boom van de ‘allseasonband’
Terwijl de markt voor winterbanden een plateau heeft bereikt, wordt de opmars van de ‘vierseizoensband’ snel krachtiger. De vraag groeit gezwind, voortdurend en gestaag. Ze zou dit jaar 11,6 % moeten bedragen, wat neerkomt op ongeveer 600.000 banden. “Deze sterke toename van de belangstelling voor allseasonbanden wordt niet alleen verklaard door de kwaliteit van de banden, maar ook door de grotere diversiteit van de aangeboden producten; meer merken, meer maten, grotere beschikbaarheid enz.”legt Ann Ferket uit. “En dan is er nog de invloed van de wetgeving in de buurlanden. Als u in de winter in Duitsland of Luxemburg rijdt, moet u nu uitgerust zijn met M+S-banden met de 3PMSF-markering.” Hoewel ze het in winterse omstandigheden moeten afleggen tegen winterbanden, zijn allseasonbanden een steeds populairder alternatief voor consumenten die af en toe de de buurlanden bezoeken maar geen twee sets banden per jaar willen afwisselen. Het is een oplossing die om dezelfde redenen ook steeds meer fleetmanagers aantrekt. “En we merken dat deze rage voor de all season band niet ten koste gaat van de winterband. Het merendeel van de klanten heeft eerder altijd zomerbanden gehad”, zegt Ann Ferket. Daarvan overweegt nu 60 % een allseasonband. Ongetwijfeld een heel goede zaak voor de veiligheid!
*Bron: Vulco en Traxio klik hier