KEURING : Wat nu ? Nieuwe regeling: Vanaf vrijdag 12 augustus 2022

Nieuwe regeling: Vanaf vrijdag 12 augustus 2022

Vindt u geen vrije plaats meer ten laatste op de vervaldatum van uw keuringsbewijs of wilt u liever zonder afspraak naar de keuring komen?

Dan hebben wij deze alternatieven voor u:

  • Vanaf 12 augustus 2022 kunt u uw personenwagen, lichte vrachtwagen, kampeerauto of minibus elke werkdag vrij of op afspraak aanbieden in al onze keuringsstations in West-Vlaanderen.
  • Sinds 1 augustus kunt u reeds uw bedrijfsvoertuig +3,5 ton of aanhangwagen van maandag tot vrijdag vrij aanbieden in al onze keuringsstations in West-Vlaanderen
  • Keuring voor verkoop is momenteel op afspraak
  • Op maandag- en donderdagavond zijn de keuringsstations bijkomend open van 17u00 tem 19u00, maar enkel op afspraak
Inge Vancompernolle Uncategorized

UPDATE AUTOKEURING : Vanaf 1 oktober wordt autokeuring strenger: deze gebreken zullen rood keuringsbewijs opleveren

Vanaf 1 oktober krijg je bij de autokeuring voor bepaalde gebreken aan lichten en reflectoren niet langer een waarschuwing, maar een rood keuringsbewijs. De nieuwe regelgeving bestaat al bijna twee jaar, maar bestuurders kregen een ruime overgangsperiode om hun wagen in orde te brengen. Die is nu bijna afgelopen.

Inge Vancompernolle Uncategorized

CORONA-PROOF ? U ook ?

PLEXIGLAS in camionette!

Corona-maatregelen toepassen ? Zorgen voor elkaars gezondheid? U en anderen beschermen ? Op aanraden van politie vragen onze klanten een flexibele betaalbare oplossing .

Wij , bij GARAGE SWYNGEDOUW , bieden u de ideale bescherming tussen u en uw collega (zie foto) om zich op een betaalbare veilige manier te verplaatsen . Wij monteren hier in ons eigen atelier een op maat gemaakt tussenschot in plexiglas in de cabine tussen chauffeur en passagier .

Kostprijs 125 euro ( inclusief 21% BTW. )

Bel voor een afspraak op 051/722.755. Www.garageswyngedouw.be @ Garage Swyngedouw

foto van Garage Swyngedouw.
foto van Garage Swyngedouw.
Inge Vancompernolle Uncategorized

KOMMOROF … vanaf 11 mei openen we terug de poorten CORONA-proof voor U !

Beste klanten,

na een lange periode van onrust en onzekerheid mogen wij op maandag 11 mei terug onze poorten openen voor u ! Om u als klant veilig te helpen, stellen wij alles in het werk om social distancing te respecteren . Handgel , ontsmettingsmiddel voor sleutels en deurklink , veiligheidskit voor in uw wagen zullen worden voorzien. Alles wordt op regelmatige tijdstippen behandeld .

Wij zijn er alvast klaar voor !

Pieter , Fernando en Inge .

Bel nu alvast om uw afspraak vast te zetten : bel 051/722.755 of via mail www.garageswyngedouw.be .

#samentegencorona #garageswyngedouw #corona #staysafe @Garage Swyngedouw

foto van Garage Swyngedouw.
foto van Garage Swyngedouw.
Inge Vancompernolle Uncategorized

Het Garage Swyngedouw-team wenst iedereen fijne feestdagen toe !

We hopen dat iedereen met vrienden en familie de warmte , de tijd en de genegenheid vindt om de koude eindejaarsperiode samen te vieren en wensen ieder van u een prettige start toe van het jaar 2020  !

Daarom zijn we ook gesloten vanaf zaterdag 21 december 2019 . We verwelkomen u graag terug op maandag 6 januari 2020.

Maak nu nog een afspraak voor uw wintercheckup, winteronderhoud, bandenwissel , monteren winterbanden , …. Bel 051/722.755

Toonzaal enkel open op afspraak via mail garage.swyngedouw@telenet.be

kerst kerst

Inge Vancompernolle Uncategorized

Euro 95, Euro 98 en diesel krijgen andere naam

Euro 95, Euro 98 en diesel krijgen andere naam: zo vergist u zich niet aan de pomp

Vanaf 12 oktober worden de namen en symbolen voor de verschillende soorten brandstof in heel de Europese Unie (en zeven andere landen) gelijkgesteld, zo meldt de FOD Economie. Let dus goed op de volgende keer dat u moet tanken, want er is verwarring mogelijk. Zo staat de “b” van benzine nu plots voor (bio)diesel. Een overzichtje:

Benzine

Op dit moment kan u in ons land kiezen tussen Euro 95 of Euro 98. Die maken plaats voor E5 en E10 (in Frankrijk heb je ook nog E85). De letter “E” verwijst naar ethanol en het cijfer slaat dan weer op het percentage dat de motor van het voertuig aanvaardt. E5 is dus benzine met maximaal 5 procent ethanol, E10 met 10 procent… De nieuwe namen voor de benzinevarianten worden telkens in een cirkel geplaatst.

Diesel

Diesel maakt dan weer plaats voor B7B10 en XTL. De “B” verwijst naar biodiesel, het cijfer slaat hier eveneens op het percentage biodiesel dat de motor accepteert. B7 is dus diesel voor een wagen die 7 procent biodiesel ondersteunt. XTL staat dan weer voor (paraffinische) synthetische diesel, die geproduceerd wordt op basis van aardgas, plantaardige oliën of dierlijke vetten. De nieuwe namen voor diesel worden telkens in een vierkant geplaatst.

Gas

De verschillende types gassen worden voortaan aangeduid met een afkorting en worden in een ruit geplaatst. H2 staat voor waterstof, CNG voor gecomprimeerd aardgas, LPG voor vloeibaar petroleumgas en LNG voor vloeibaar aardgas.

Waar is dit van toepassing?

De veranderingen kaderen in een Europese richtlijn uit oktober 2014 en worden toegepast in de 28 lidstaten van de Europese Unie en ook in Liechtenstein, IJsland, Noorwegen, Macedonië, Servië, Zwitserland en Turkije.

Waarom de verandering?

De Europese Unie wil consumenten helpen bij de keuze van de geschikte brandstof voor hun voertuig, vooral met het oog op de invoering van nieuwe brandstoffen.

Verwarring

Zullen de aanpassingen niet net tot het omgekeerde leiden en verwarring veroorzaken? Zo staat de “b” van benzine plots voor diesel… Wordt er niet gevreesd dat we nu massaal verkeerd gaan tanken? “Het zal wellicht even aanpassen zijn”, geeft Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Mobiliteit, toe. “Maar er komt een overgangsperiode waarin beide benamingen zullen worden gebruikt. Hoelang die periode duurt, is afhankelijk van hoe snel de mensen de klik in hun hoofd maken. Daarnaast komt er ook een online campagne om de consument te informeren. We zijn er echter van overtuigd dat de aanpassing op lange termijn in het voordeel van de consument zal zijn.”

Dat gelooft ook Johan Mattart van Brafco, de Federatie van Brandstofverdelers. “Met de komst van nieuwe varianten zal er op termijn nood zijn aan een duidelijk en uniform label, zodat niemand zich nog kan vergissen. Op korte termijn zal de consument zich inderdaad moeten aanpassen. Om verwarring te vermijden raden wij onze leden aan om de woorden diesel en euro 95 of 98 ook gewoon op de pomp te laten staan. Blijvend. De Europese richtlijn verbiedt dat niet, de nieuwe informatie moet gewoon ook duidelijk vermeld zijn.”

Dure stickers

Brafco is dan weer minder gelukkig met de prijs van de stickers die het Bureau voor Normalisatie (NBN) aanrekent. “3 euro per sticker! Ze profiteren van de situatie omdat ze een monopolie hebben”, aldus nog Mattart.

Waar vinden we de nieuwe etiketten?

Normaal gezien zouden alle tankstations tegen 12 oktober de nodige veranderingen hebben moeten aangebracht. Daar zullen controles voor komen, al zal er ook een korte periode van “tolerantie” zijn. De nieuwe symbolen moeten ook terug te vinden zijn bij autohandelaars, op de vuldop van nieuwe wagens en in de gebruiksaanwijzingen.

 

Bron: Nieuwsblad 03/10/2018 Klik hier

Dossier winterbanden: een groot potentieel

Winterbanden lijken de status te hebben bereikt van een mature markt. De salescurves stabiliseren en zijn nog enkel onderhevig aan schommelingen door de weersomstandigheden.

Nochtans is het in deze sector minder kalm dan het oogt. De markt is bijzonder creatief en biedt tegelijk het hoofd aan nieuwe uitdagingen. Geen plaats voor zwartkijkers in de bandenwereld!

In 2018 zou de totale verkoop van autobanden in België 5,675 miljoen stuks* moeten bedragen. Een resultaat dat de spelers in de sector tevreden stelt want het bevestigt de algemene opwaartse trend van de afgelopen jaren. 2018 zou daarmee in het kielzog van 2017 volgen met een toename van ongeveer 75.000 eenheden (1,3 %). Tussen 2014 en dit jaar groeide de markt met 475.000 eenheden! Een mooi plaatje dus en daar zijn diverse verklaringen voor. De belangrijkste is natuurlijk dat er meer auto’s op de weg zijn. 400.000 inschrijvingen verhoogden het wagenpark in België tot 6,5 miljoen exemplaren. Deze trend zou zich de komende jaren moeten doorzetten, met name door de positieve evolutie van de inschrijvingen van personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen, die dit jaar een nieuw record zouden kunnen bereiken, met 637.500 voertuigen samen (560.000 personenauto’s en 77.500 lichte bedrijfsvoertuigen).

Stabiele markt
In dit gunstige scenario zouden de winterbanden dit jaar uitkomen op 1,475 miljoen eenheden*. Dat is een lichte daling (2,3 %) ten opzichte van 2017, een uitzonderlijk jaar waarin voor het eerst de grens van 1,5 miljoen werd overschreden. Deze lichte daling van de verkoop brengt de markt terug naar het uitstekende niveau van 2014, na een daling tot 1,250 miljoen in 2015.

“De markt stabiliseert”, legt Ann Ferket van Goodyear Dunlop Retail Partners uit. En het zou verbazen als dat de komende jaren zou veranderen: “Tenzij de wetgeving wordt gewijzigd, zou deze stabiliteit zich moeten bestendigen”, besluit onze gesprekspartner. Nochtans is er heel wat ruimte voor progressie. Uit een onderzoek van Goodyear Dunlop blijkt dat amper 50% van de wagens in België al winterbanden monteert. Na een piek van 54,4 % in 2015, heeft de montage van winterbanden (gemeten in februari in vijf grote Belgische steden) zich de laatste drie jaar genesteld rond 45 %.

De boom van de ‘allseasonband’
Terwijl de markt voor winterbanden een plateau heeft bereikt, wordt de opmars van de ‘vierseizoensband’ snel krachtiger. De vraag groeit gezwind, voortdurend en gestaag. Ze zou dit jaar 11,6 % moeten bedragen, wat neerkomt op ongeveer 600.000 banden. “Deze sterke toename van de belangstelling voor allseasonbanden wordt niet alleen verklaard door de kwaliteit van de banden, maar ook door de grotere diversiteit van de aangeboden producten; meer merken, meer maten, grotere beschikbaarheid enz.”legt Ann Ferket uit. “En dan is er nog de invloed van de wetgeving in de buurlanden. Als u in de winter in Duitsland of Luxemburg rijdt, moet u nu uitgerust zijn met M+S-banden met de 3PMSF-markering.” Hoewel ze het in winterse omstandigheden moeten afleggen tegen winterbanden, zijn allseasonbanden een steeds populairder alternatief voor consumenten die af en toe de de buurlanden bezoeken maar geen twee sets banden per jaar willen afwisselen. Het is een oplossing die om dezelfde redenen ook steeds meer fleetmanagers aantrekt. “En we merken dat deze rage voor de all season band niet ten koste gaat van de winterband. Het merendeel van de klanten heeft eerder altijd zomerbanden gehad”, zegt Ann Ferket. Daarvan overweegt nu 60 % een allseasonband. Ongetwijfeld een heel goede zaak voor de veiligheid!

*Bron: Vulco en Traxio klik hier